Geweldloze Communicatie (Engels: Nonviolent Communication (NVC)) is een communicatieproces dat werd gecreëerd door psycholoog Marshall Rosenberg. Het is een compilatie van ideeën over empathisch menselijk gedrag, verpakt om te voldoen aan de behoeften van onze moderne tijd.
Rosenberg verwijst naar Geweldloze Communicatie als een “taal van compassie” maar benadrukt dat Geweldloze Communicatie meer is dan een proces of taal (Rosenberg & Chopra, 2015). Geweldloze Communicatie, zo verklaart hij, is “een voortdurende herinnering om onze aandacht gericht te houden op een plaats waar we meer kans hebben om te krijgen wat we zoeken” (Rosenberg & Chopra, 2015).
Inhoudsopgave
Wat is geweldloze communicatie?
Geweldloze Communicatie is beschreven als een taal van mededogen, als een instrument voor positieve sociale verandering. Geweldloze communicatie geeft ons de instrumenten en het bewustzijn om te begrijpen wat ons triggert, om verantwoordelijkheid te nemen voor onze reacties en om onze verbinding met onszelf en anderen te verdiepen, waardoor onze gebruikelijke reacties op het leven veranderen.
Uiteindelijk gaat het om een radicale verandering in hoe we denken over leven en betekenis. Geweldloze Communicatie is gebaseerd op een fundamenteel principe:
“Aan alle menselijke handelingen liggen behoeften ten grondslag waarin mensen willen voorzien, en het begrijpen en erkennen van deze behoeften kan een gedeelde basis creëren voor verbinding, samenwerking en, meer in het algemeen, vrede.”
Elkaar begrijpen op het niveau van onze behoeften creëert een belangrijke verbinding omdat, op dit diepere menselijke niveau, de overeenkomsten tussen ons groter zijn dan de verschillen, waardoor er meer compassie ontstaat.
Wanneer we ons richten op behoeften, zonder kritiek, verwijten of eisen te interpreteren of over te brengen, bloeit onze diepere creativiteit op en ontstaan er oplossingen die eerder uit ons bewustzijn worden geblokkeerd. Op deze diepte kunnen conflicten en misverstanden met meer gemak worden opgelost.
De 4 stappen van Geweldloze Communicatie
- Observaties: Concreet, specifiek en neutraal beschrijven wat we zien of horen, zonder oordelen of interpretaties.
- Gevoelens: Identificeren en uiten van onze emotionele ervaring en fysieke sensaties in relatie tot vervulde of onvervulde behoeften.
- Behoeften: Begrijpen, benoemen en verbinden met onze diepste menselijke waarden en verlangens.
- Verzoeken: Duidelijke en haalbare acties voorstellen om aan onze behoeften te voldoen, met de bereidheid om een “nee” te accepteren.
2 andere belangrijke componenten
Empathie – Verbinden met anderen door hun gevoelens en behoeften te raden, en dit begrip te tonen zonder instemming met het handelen.
Zelf-Empathie – Compassievol luisteren naar onze eigen gevoelens en behoeften om bewuste keuzes te maken over hoe we verder willen.
3 handige tips vanuit het boek geweldloze communicatie
- Houd observaties en oordelen gescheiden om defensieve reacties bij anderen te voorkomen.
Probeer objectieve en neutrale observaties te maken in plaats van snelle oordelen, omdat oordelen anderen defensief maken en het moeilijk maakt om naar je te luisteren of gedrag te veranderen. - Verbind acties en verzoeken aan specifieke behoeften van mensen om spanningen te verminderen en mogelijke oplossingen te suggereren.
Mensen zijn vaak oordelend omdat het eigenlijk een uiting is van hun eigen behoeften en waarden. Door andermans gedrag te begrijpen als een manier om aan hun behoeften te voldoen, kunnen conflicten worden gehumaniseerd en kan empathie worden getoond. - Het toepassen van geweldloze communicatie op jezelf kan gevoelens van spijt en angst verminderen.
Omdat iedereen behoeften heeft en empathie verdient, is het ook belangrijk om begrip te tonen voor jezelf en je eigen behoeften, zowel in het verleden als in het heden. Geweldloze communicatie helpt ook om betere complimenten te geven door specifiek te benoemen hoe iemands acties aan jouw behoeften voldoen. Door het toepassen van geweldloze communicatie kunnen conflicten worden verlicht, begrip worden bevorderd en kunnen respectvolle interacties ontstaan die aan ieders behoeften voldoen.
De 3 fundamenten van mindful communicatie + oefeningen
- Effectieve communicatie vereist aanwezigheid: Volledig aanwezig zijn in interacties, onverdeelde aandacht geven en bewust zijn van het lichaam kan leiden tot een beter begrip en empathie.
✏️ Oefening: Leid met aanwezigheidGa uit van en keer terug naar belichaamde aanwezigheid in alle interacties. Zet andere gedachten en projecten opzij en geef je volledige aandacht aan degene met wie je spreekt. Houd wat bewustzijn in je lichaam. Vertrouw op aanwezigheid als een bron van stabiliteit, empathie, wederkerigheid en informatie.
► Voel je lichaam, zijn gewicht of zwaarte.
► Voel je handen of voeten.
► Merk de keuze om te spreken of te luisteren.
► Pauzeer of vertraag. - Intentie bepaalt de richting: De motivatie achter communicatie vormt de kwaliteit van de verbinding. Vanuit nieuwsgierigheid en oprecht interesse in het begrijpen van anderen komen, is essentieel voor productieve dialogen.
✏️ Oefening: Vanuit nieuwsgierigheid en zorgIntentie – en specifiek de intentie om te begrijpen – is misschien wel het krachtigste en meest transformerende ingrediënt in relaties en communicatie. Laat het resultaat een beetje los; kijk wat er gebeurt als je oprechte interesse toont in de ervaring van een ander. Cultiveer en keer terug naar de eenvoudige maar krachtige intentie om te begrijpen.
- Aandacht beïnvloedt de ervaring: Waar we onze aandacht op richten, beïnvloedt onze ervaring. Door te focussen op wat er werkelijk toe doet in een situatie (waarnemingen, gevoelens, behoeften en verzoeken), kunnen we begrip, samenwerking en creatieve probleemoplossing bevorderen.
✏️ Oefening: Focus op wat er toe doetLuister naar wat belangrijk is in jezelf en anderen. Vraag innerlijk: “Wat is hier het belangrijkst aan?”
Dit soort onderzoek helpt ons om voorbij de oppervlakkige standpunten te komen tot de onderliggende waarden en behoeften in een situatie, waardoor er meer ruimte ontstaat voor begrip, samenwerking en het creatief oplossen van problemen.
► Observaties: Wat gebeurde er (zonder interpretatie)?
► Gevoelens: Hoe voel je je erover? (van binnen, zonder verwijten)
► Behoeften: Waarom? Wat is belangrijk? (de diepere waarden of gedeelde doelen/doelstellingen)
► Verzoeken: Wat zou je graag zien dat er nu gebeurt? Hoe kun je verder gaan?
► Voor verbinding: vragen om empathie, om een reflectie of om informatie
► Voor oplossingen: praktische afspraken die tegemoet kunnen komen aan alle aanwezige behoeften
Het integreren van deze principes vergt tijd en toewijding, maar kan tot diepgaande veranderingen in relaties en persoonlijke ervaringen leiden.
Geweldloze communicatie boek
Na het lezen van dit artikel nog meer weten? Dan is het boek van Marshall Rosenberg wat voor jou.
Dit is de nieuwste editie van de communicatiegids die meer dan 1.000.000 exemplaren heeft verkocht. Een verlichtende kijk op hoe vreedzame communicatie medelevende verbindingen kan creëren met familie, vrienden en andere kennissen.
Deze internationale bestseller gebruikt verhalen, voorbeelden en voorbeeldgesprekken om oplossingen te bieden voor communicatieproblemen, zowel thuis als op het werk. Er wordt begeleiding geboden bij het identificeren en verwoorden van gevoelens en behoeften, het volledig uiten van boosheid, en het verkennen van de kracht van empathie om eerlijk te spreken zonder vijandigheid te creëren, denkpatronen te doorbreken die leiden tot boosheid en depressie, en mededogenvol te communiceren.
Praktische vaardigheden voor geweldloze communicatie worden gecombineerd met een krachtig bewustzijn en vocabulair dat kan worden toegepast op persoonlijke, professionele en politieke verschillen. Inbegrepen in de nieuwe editie is een volledig hoofdstuk over conflictbeslechting en bemiddeling.