Wat is MBSR?

Wat is MBSR?

Jon Kabatt-Zinn, oprichter van MBSR en een belangrijk persoon in het vertalen van mindfulness Al in 1979 werd Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) ontwikkeld door Dr. Jon Kabat-Zinn en zijn collega’s van de Stress Reduction Clinic van het University of Massachusetts Medical Center. Tegenwoordig wordt MBSR aangeboden in vele honderden ziekenhuizen, klinieken, gezondheidscentra, onderwijsinstellingen, management en andere instellingen over de hele wereld.

De stress reductie programma van 8 weken is gebaseerd op intensieve training in mindfulness. Het was in eerste instantie bedoeld voor mensen met chronische gezondheidsproblemen, om hen te helpen omgaan met de gevolgen van pijn, ziekte en de impact van deze aandoeningen op hun leven. Tegenwoordig wordt MBSR onderwezen aan mensen over de hele wereld die op alle gebieden van het leven met uitdagingen worden geconfronteerd.

De motivatie voor velen om zich in te schrijven voor een cursus begint met het gevoel te willen leven op een manier die de belangrijkste aspecten van mindfulness, aanwezigheid, bewustzijn en een gevoel van in contact zijn met zichzelf en het leven eromheen omvat.

Hoe werkt MBSR?

Door de regelmatige training in mindfulness die een MBSR-cursus biedt, raken mensen vertrouwd met hun eigen gedragspatronen, vooral met betrekking tot stressvolle situaties. Ze leren ook dat hoewel ze de omstandigheden waarin ze zich bevinden niet altijd kunnen veranderen, ze kunnen kiezen hoe ze erop reageren. In MBSR wordt dit proces beschreven als gaande van reageren naar reageren, waarbij het laatste een duidelijkere perceptie van de omstandigheden inhoudt door in contact te zijn met de gedachten, sensaties en emoties die aanwezig zijn.

MBSR-cursusbeschrijving

De standaard MBSR-cursus bestaat uit acht wekelijkse sessies van elk 2,5 tot 3 uur, plus een sessie van een hele dag na de zesde week met een volledige dag mindfulness-oefeningen in een aangepast retraite-format.

Elke sessie begint met een mindfulness-oefening die de deelnemers tijdens de wekelijkse sessies hebben geleerd. De belangrijkste oefeningen van het MBSR-programma zijn de bodyscan, zachte yoga en zitmeditatie. Tijdens het programma oefenen de deelnemers elke dag een van deze oefeningen. Daarnaast zijn er verschillende oefeningen gericht op de integratie van mindfulness in het dagelijks leven. Andere oefeningen trainen bewust bewustzijn met betrekking tot gedachten, sensaties en emoties.

Elke sessie richt zich op een bepaald onderwerp dat wordt verkend met specifieke oefeningen, evenals presentaties van de leraar en in dialoog tussen de groepsdeelnemers. Enkele onderwerpen in een MBSR-cursus zijn: bewuste communicatie, werken met moeilijke emoties en hoe perceptie onze relatie met stressvolle gebeurtenissen beïnvloedt.

Er is ook tijd voor deelnemers om te delen wat ze tijdens de oefening hebben meegemaakt en om te praten over hun dagelijkse mindfulness-oefeningen buiten de les.

Meer artikelen

Healthy Mind Platter

De Healthy Mind Platter (Gezonde Geest menu) heeft zeven dagelijkse essentiële mentale activiteiten die nodig zijn voor een optimale mentale gezondheid. Deze zeven dagelijkse activiteiten

Lees meer »

4-7-8 ademhalingsoefening

De 4-7-8-ademhalingstechniek, ook wel ‘ontspannende ademhaling’ genoemd, houdt in dat je 4 seconden inademt, de adem 7 seconden vasthoudt en 8 seconden uitademt. Deze oefening is uitermate geschikt om gevoelens van angst te verminderen of om in slaap te vallen.

Lees meer »

Handige mindfulness tips in je mailbox?