Wat is MBSR?

Wat is MBSR (Mindfulness-based stress reduction) en waar komt het vandaan? Hoe werkt het eigenlijk en waarom zou je een MBSR cursus volgen? In dit artikel geven we je een beknopte samenvatting van alle dingen omtrent MBSR.

Wat is MBSR?

Jon Kabatt-Zinn, oprichter van MBSR en een belangrijk persoon in het vertalen van mindfulness Al in 1979 werd Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) ontwikkeld door Dr. Jon Kabat-Zinn en zijn collega’s van de Stress Reduction Clinic van het University of Massachusetts Medical Center. Tegenwoordig wordt MBSR aangeboden in vele honderden ziekenhuizen, klinieken, gezondheidscentra, onderwijsinstellingen, management en andere instellingen over de hele wereld.

De basis voor het programma

Het stress reductie programma van 8 weken is gebaseerd op intensieve training in mindfulness. Het was in eerste instantie bedoeld voor mensen met chronische gezondheidsproblemen, om hen te helpen omgaan met de gevolgen van pijn, ziekte en de impact van deze aandoeningen op hun leven. Tegenwoordig wordt MBSR onderwezen aan mensen over de hele wereld die op alle gebieden van het leven met uitdagingen worden geconfronteerd.

De motivatie voor velen om zich in te schrijven voor een cursus begint met het gevoel te willen leven op een manier die de belangrijkste aspecten van mindfulness, aanwezigheid, bewustzijn en een gevoel van in contact zijn met zichzelf en het leven eromheen omvat.

Hoe werkt MBSR?

Door de regelmatige training in mindfulness die een MBSR-cursus biedt, raken mensen vertrouwd met hun eigen gedragspatronen, vooral met betrekking tot stressvolle situaties. Ze leren ook dat hoewel ze de omstandigheden waarin ze zich bevinden niet altijd kunnen veranderen, ze kunnen kiezen hoe ze erop reageren. In MBSR wordt dit proces beschreven als gaande van reageren naar reageren, waarbij het laatste een duidelijkere perceptie van de omstandigheden inhoudt door in contact te zijn met de gedachten, sensaties en emoties die aanwezig zijn.

MBSR-cursusbeschrijving

De standaard MBSR-cursus bestaat uit acht wekelijkse sessies van elk 2,5 tot 3 uur, plus een sessie van een hele dag na de zesde week met een volledige dag mindfulness-oefeningen in een aangepast retraite-format (optioneel).

Elke sessie begint met een mindfulness-oefening die de deelnemers tijdens de wekelijkse sessies hebben geleerd. De belangrijkste oefeningen van het MBSR-programma zijn de bodyscan, een lichte vorm van yoga en zitmeditatie (mindfulness meditatie).

Tijdens de cursus oefenen de deelnemers elke dag een van deze oefeningen. Daarnaast zijn er verschillende oefeningen gericht op de integratie van mindfulness in het dagelijks leven. Andere oefeningen trainen bewust bewustzijn met betrekking tot gedachten, sensaties en emoties.

De onderwerpen

Elke sessie richt zich op een bepaald onderwerp dat wordt verkend met specifieke oefeningen, evenals presentaties van de leraar en in dialoog tussen de groepsdeelnemers. Enkele onderwerpen in een MBSR-cursus zijn: bewuste communicatie, de automatische piloot, omgaan met moeilijke emoties en hoe perceptie onze relatie met stressvolle gebeurtenissen beïnvloedt.

Er is ook tijd voor deelnemers om te delen wat ze tijdens de oefening hebben meegemaakt en om te praten over hun dagelijkse mindfulness-oefeningen buiten de les.

MBSR voordelen

Mindfulness-based stress reduction is een training die enorme voordelen kan opleveren voor iedereen die ermee aan de slag gaat. Hoewel het geen vervanging is voor de behandeling van ernstigere medische aandoeningen, heeft het wel veel voordelen. Zoals met de meeste dingen in het leven, is het creëren van een balans de sleutel. Als je een tijdje aan de slag gaat met de technieken uit MBSR, kunnen ze een algemeen geaccepteerd therapeutisch effect hebben voor een van de volgende aandoeningen:

  • Spanning
  • Hoge bloeddruk
  • Depressie
  • Chronische angst
  • Migraine
  • Suikerziekte
  • Sommige hartaandoeningen

In het bijzonder wordt MBSR vaak gebruikt voor het beheersen van de vaak slopende effecten van chronische pijn, een vaak ongewenst symptoom van verschillende van de hierboven genoemde aandoeningen. Maar hoe kunnen dergelijke beweringen worden gedaan? Volgens dr. Daniel J. Siegel, hoogleraar klinische psychiatrie aan de UCLA School of Medicine, hebben wetenschappelijke studies en onderzoeksprogramma’s regelmatig aangetoond dat MBSR effectief is in het verminderen van stress bij al deze aandoeningen.

Healing and the Mind – Healing from Within, documentaire van Bill Moyers uit 1993 over het werk van Jon Kabat-Zinn

MBSR Handboek

“Gezond Leven met Mindfulness” is een boek van Jon Kabat-Zinn, oorspronkelijk gepubliceerd in 1990 en herzien in 2013. Het beschrijft het mindfulness-based stress reduction (MBSR) programma dat is ontwikkeld aan de Stress Reduction Clinic van het University of Massachusetts Medical Center.

 

Jon Kabat-Zinn beschrijft wetenschappelijk onderzoek dat de medische voordelen van mindfulness-based interventions (MBI’s) aantoont, en presenteert een holistische benadering die het belang benadrukt van de verbindingen tussen fysieke en mentale gezondheid. Het boek wordt beschouwd als een mijlpaal in de ontwikkeling van de seculiere mindfulness-beweging.

Handig artikel? Deel het met anderen:

Meer artikelen

────

Geweldloze communicatie

Geweldloze Communicatie is beschreven als een taal van mededogen, als een instrument voor positieve sociale verandering. Het geeft ons de instrumenten en het bewustzijn om te begrijpen wat ons triggert, om verantwoordelijkheid te nemen voor onze reacties en om onze verbinding met onszelf en anderen te verdiepen.

Lees verder »

4-7-8 ademhalingsoefening

De 4-7-8-ademhalingstechniek, ook wel ‘ontspannende ademhaling’ genoemd, houdt in dat je 4 seconden inademt, de adem 7 seconden vasthoudt en 8 seconden uitademt. Deze oefening is uitermate geschikt om gevoelens van angst te verminderen of om in slaap te vallen.

Lees verder »

ACT Therapie

Ontdek Acceptatie- en Commitmenttherapie (ACT) – een krachtige benadering van psychotherapie die mindfulness en gedragsverandering combineert. Leer hoe ACT helpt bij het omarmen van innerlijke moeilijkheden en het nemen van actie, ongeacht de omstandigheden. Ontdek wat ACT is, hoe het werkt en waarvoor het kan worden gebruikt.

Lees verder »

Flow (mentale toestand)

Wat is flow en hoe werkt het? Wat zijn de verschillen en overeenkomsten met mindfulness? Lees meer over deze cognitieve toestand en hoe je dit gelukkiger kan maken.

Lees verder »