Wim Hof techniek en koud douchen

Wim Hof, ook wel bekend als “The Iceman”, heeft een aantal technieken toegepast die nu wereldberoemd zijn geworden. Dankzij Wim is koud douchen de laatste tijd weer populairder dan ooit. Zijn methode is gebaseerd op 3 principes: ademhalingsoefeningen,  blootstelling aan de kou en een sterke commitment. Uit het onderzoek bleek dat Wim door het gebruik van zijn methode vrijwillig zijn autonome zenuwstelsel kon beïnvloeden – iets wat tot dan toe voor onmogelijk werd gehouden.

 

 

Misschien heb je wel eens van Wim Hof gehoord en zijn diverse kouderecords. Hij beklom blootsvoets besneeuwde bergen en eind 1998 zwom hij op de Noordpool onder een 40 centimeter dikke ijslaag door in zijn zwembroek.

Wim Hof liet zichzelf onderzoeken door verschillende wetenschappelijke instituten. Uit onderzoek in 2014 kwam naar voren dat zijn methode het immuunsysteem beïnvloedt door een specifieke ademhalingstechniek. Ook bleek dat zijn lichaam een natuurlijke aanleg heeft om bij lage temperaturen meer bruin vet te activeren en meer lichaamswarmte te produceren dan bij een gemiddelde persoon het geval is.

Voordelen Wim Hof techniek

Wanneer je de Wim Hof techniek consistent toepast, kun je de volgende voordelen gaan ervaren:

 

  • Verhoogde energie en alertheid
    Uit onderzoek blijkt dat een koude douche of ijsbad een verhoogde hartslag, hogere bloeddruk en snellere ademhaling tot gevolg heeft [1].
  • Beter slapen
  • Verminderde stressniveaus
    Onderzoekers stelden dat blootstelling aan koud water de beschikbaarheid van neurotransmitters als noradrenaline en endorfine verhoogt. Mensen zouden daardoor minder snel depressieve klachten ontwikkelen[2].
  • Verhoogde focus en vastberadenheid
    Koude douches leren je hoe je zelfbeheersing en zelfdiscipline kan ontwikkelen, door je te laten zien hoe je tijdelijke pijn en ongemak kunt beheersen en hoe je buiten je comfortzone kunt treden.
  • Verhoogde wilskracht
  • Beter humeur
  • Sterker immuunsysteem
    Mensen die dagelijks koud douchen zijn 29% minder vaak ziek worden [3].

Wim Hof techniek

Wat is dan eigenlijk de Wim Hof techniek? Het bestaat uit een ademhalingsoefening waarbij je je lichaam en geest voorbereid op de kou. 

Ademhalingstechniek

Een ronde van de ademhalingstechniek van de Wim Hof Methode omvat de volgende stappen:

  • Ga zitten of liggen op een comfortabele, veilige plek en begin bewust te ademen. Adem langzaam vanuit je buik, waarbij je dieper ademhaalt totdat elk je longen volledig vult.
  • Als je uitademt, forceer het dan niet – laat gewoon de lucht gaan.
  • Herhaal dit voor ongeveer 30 ademhalingen.
  • Op de 30e ademhaling adem je uit tot 90 procent en houd je zo lang mogelijk vast.
  • Wanneer je voelt dat je echt naar adem snakt, adem dan volledig in en houd 15 seconden vast voordat je opnieuw loslaat.
  • De basistechniek omvat drie opeenvolgende ronden van het bovenstaande.

 

Deze oefening moet inspannend aanvoelen, maar nooit te oncomfortabel. Het moet gebeuren zonder iets te forceren. Als het te moeilijk of onaangenaam wordt, stop dan gewoon met de oefening en probeer het later opnieuw – het wordt gemakkelijker met oefenen. 

Blootstelling aan de kou

Volgens Hof houdt effectieve beoefening van de Wim Hof-methode een toewijding in aan zowel ademwerk als blootstelling aan koude. Hoewel Hof en enkele meer ervaren volgelingen van de Wim Hof-methode een ijsbad of een wandeling door de sneeuw zouden kunnen kiezen, zijn dit praktijken die je opbouwt met de juiste training en niet ineens – en zelfs dan zijn er aanzienlijke risico’s verbonden aan dat soort blootstelling waar je rekening mee moet houden.

 

Om blootstelling aan de kou met minimaal risico te oefenen, kun je de dag beginnen met een koude douche. Natuurlijk is het even wennen aan deze oefening: begin met slechts vijftien seconden koud water aan het einde van uw gewone douche en werk dit gedurende enkele weken op tot een minuut of meer. (Je kunt je voortgang volgen in de Wim Hof Method-app.)

 

Het helpt om je te concentreren op het nemen van lange, diepe ademhalingen om je een weg erdoorheen te ontspannen. Als deze oefening intimiderend lijkt, overweeg dan om te beginnen wanneer het warm weer is en de kou meer verlichtend aanvoelt.

Koud douchen

De ideale manier om een koude douche te nemen is om rustig te wennen aan deze nieuwe gewoonte.

Begin met het langzaam verlagen van de temperatuur aan het einde van een gewone douche. Zorg dat het water zo koud is dat je je ongemakkelijk begint te voelen. Blijf dan 2 of 3 minuten onder water. Diep ademhalen zal je ongemak in je geest helpen verminderen.

 

De volgende keer dat je deze oefening probeert, maak je het water iets kouder. Probeer het nog een minuut of twee in het koudere water vol te houden. Nadat je deze activiteit 7 tot 10 keer hebt uitgevoerd, zal je merken dat je er misschien zelfs naar uitkijkt om het warme water lager te zetten.

Wim Hof heeft een 20-dagen uitdaging gemaakt om je te helpen van koud douchen een nieuwe gewoonte te maken. 

Wim Hof on Twitter: "Get ready for the upcoming Online Weekend Retreat with this 20 days cold shower challenge!! Whether you're new or you're a seasoned practitioner, this is a great way

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Handig artikel? Deel het met anderen 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email