mindfulness.nl

Wat is Yoga?

Yoga is een oefening voor lichaam en geest. Verschillende yogastijlen combineren fysieke houdingen, ademhalingstechnieken en meditatie of ontspanning.

 

Yoga komt van het Sanskrietwoord “yuj”, wat “vereniging” of “toetreden” betekent. Een regelmatige yogabeoefening kan uithoudingsvermogen, kracht, kalmte, flexibiliteit en welzijn bevorderen.

Yoga is nu een populaire vorm van lichaamsbeweging over de hele wereld.

Ontstaan van Yoga

Er wordt gezegd dat yoga duizenden jaren geleden in India werd ontwikkeld door meditatiebeoefenaars die meestal op het platteland woonden. Veel van deze beoefenaars wilden het grootste deel van hun tijd aan zitmeditatie besteden, maar na vele uren op één plek te hebben gezeten, zouden ze pijn en ongemak ervaren en konden ze hun geest nauwelijks stil houden.

 

Omdat ze in de buurt van dieren leefden, begonnen de mediteerders te merken hoe verschillende dieren zich uitstrekken en er baat bij leken te hebben. Naarmate de tijd verstreek, begonnen de mediteerders de dieren te kopiëren en merkten al snel dat hun lichamen flexibeler en sterker werden. Ze ontdekten ook dat ze langere tijd zonder ongemak konden zitten en mediteren, en dat hun geest ook rustiger werd.

 

Dit is de oorsprong van yoga, en zelfs vandaag de dag zijn deze wortels duidelijk zichtbaar in de vele yogahoudingen die naar dieren zijn vernoemd.

9 voordelen van Yoga

Yoga biedt fysieke en mentale gezondheidsvoordelen voor mensen van alle leeftijden. En als je door een ziekte gaat, herstellende bent van een operatie of met een chronische aandoening leeft, kan yoga een integraal onderdeel worden van je behandeling en mogelijk genezing versnellen.

 

Let op: Er zijn veel verschillende yogastijlen, variërend van rustige oefeningen tot fysiek veeleisende. Verschillen in de soorten yoga die in onderzoek studies worden gebruikt, kunnen de studieresultaten beïnvloeden. 

 

  1. Yoga verbetert kracht, balans en flexibiliteit.
  2. Yoga helpt bij het verlichten van rugpijn.
  3. Yoga kan de symptomen van artritis verlichten.
  4. Yoga komt de gezondheid van het hart ten goede.
  5. Yoga ontspant je, waardoor je beter slaapt.
  6. Yoga kan meer energie en een helderder humeur betekenen.
  7. Yoga helpt je stress te beheersen.
  8. Yoga verbindt je met een ondersteunende gemeenschap.
  9. Yoga bevordert een betere zelfzorg.

Yoga-oefening

Yoga houdt in dat je je bewust wordt van je ademhaling, beweging, houding, gedachten en emoties terwijl je oefent. Het is het beste om comfortabele kleding te dragen die de bewegingen niet beperkt. Je hebt ook voldoende ruimte nodig om de bewegingen te doen, evenals een yogamat of een vloerbedekking.

 

Hoewel klassieke yoga ook andere elementen omvat, legt yoga, zoals deze vaak in de Benelux wordt beoefend, doorgaans de nadruk op fysieke houdingen (asana’s), ademhalingstechnieken (pranayama) en meditatie (dyana).

 

Yoga en twee praktijken van Chinese oorsprong – tai chi en qi gong – worden soms ‘meditatieve bewegingspraktijken’ genoemd. Alle drie de oefeningen bevatten zowel meditatieve als fysieke elementen.

Aan de slag met Yoga

Hier raden wij een aantal video’s aan, gemaakt door Ph.D. Lynn Rossy (gebruikt in de 8-weekse MBSR cursus) en Yoga Magazine om te starten met Yoga. 

Met deze rustige beginnersles breng je je hele lichaam op gang, de duur is ongeveer 8 minuten.

Yoga voor de ochtend stijfheid in rug en heupen, duur is ongeveer 21 minuten.

MBSR Yoga 1 set: 37 minuten liggende Hatha Yoga (ook mogelijk om op een stoel te doen).

Handig artikel? Deel het met anderen 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email