Healthy Mind Platter

De Healthy Mind Platter (Gezonde Geest menu) heeft zeven dagelijkse essentiële mentale activiteiten die nodig zijn voor een optimale mentale gezondheid. Deze zeven dagelijkse activiteiten vormen de volledige set van “mentale voedingsstoffen” die
je hersenen en relaties moeten optimaal functioneren.

 

 

Door elke dag deel te nemen aan elk van deze porties, bevorder je de integratie in jouw leven en stel je jouw hersenen in staat om te coördineren en haar activiteiten in evenwicht te brengen. Deze essentiële mentale activiteiten versterken de interne connecties van je brein en je connecties met andere mensen en de wereld om je heen. De Healthy Mind Platter is gemaakt door Dr. Daniel J. Siegel, uitvoerend directeur van de Mindsight Instituut en klinisch professor aan de UCLA School of Medicine in samenwerking met Dr. David Rock, uitvoerend directeur van het NeuroLeadership Institute.

Focus Tijd (Focus Time) – Wanneer we ons op een doelgerichte manier focussen op taken, gaan we uitdagingen aan die diepe verbindingen in de hersenen maken.


Speeltijd (Play Time) – Wanneer we onszelf toestaan spontaan of creatief te zijn, spelenderwijs genieten van nieuwe ervaringen, helpen we nieuwe verbindingen in de hersenen te maken.


Verbindingstijd (Connecting Time) – Wanneer we contact maken met andere mensen, idealiter persoonlijk, en wanneer we
tijd om onze verbinding met de natuurlijke wereld om ons heen te waarderen, activeren en versterken we het relationele circuit van de hersenen.


Fysieke tijd (Physical Time ) – Wanneer we ons lichaam bewegen, aëroob indien medisch mogelijk, versterken we de hersenen op vele manieren. 


Tijd naar binnen (Time In) – Wanneer we stil intern reflecteren, gericht op sensaties, beelden, gevoelens en gedachten helpen we de hersenen beter te integreren.


Stilstandtijd (Downtime) – Wanneer we niet-gefocust zijn, zonder een specifiek doel, en onze geest laten dwalen of gewoon ontspannen, helpen we de hersenen op te laden.


Slaaptijd (Sleep Time) Wanneer we de hersenen de rust geven die ze nodig hebben, consolideren we het leren en bijkomen van de ervaringen van de dag.

"Als we het geschenk van echte aanwezigheid willen ervaren, moeten we meer dan ooit, zelfs als we de knagende onzekerheid voelen over wat ons te wachten staat, gebruik maken van ons vermogen tot mindfulness. Elke dag mindful momenten van aanwezigheid creëren is de sleutel tot het accepteren en omgaan met de uitdagingen van het leven tijdens de pandemie. Accepteren betekent natuurlijk niet dat je de hoop verliest; het betekent gewoon de dingen zien zoals ze zijn en dan in staat zijn om op een wijze, onderscheidende manier actie te ondernemen."

Dr. Dan Siegel

Meer artikelen

Handige mindfulness tips in je mailbox?