Accepteren en loslaten

Waarom is het belangrijk om accepteren en loslaten te beoefenen? Hoe ondermijnt het onvermogen om dingen te accepteren zoals ze zijn jouw kans om geluk te vinden?

Het leven is onvoorspelbaar en het zal vroeg of laat uitdagingen op je pad brengen. Het gaat anders dan je had gedacht of gehoopt. Anders dan je had gewild. Wat nu?

 

Het vermogen om te accepteren en los te laten wat er gebeurd is, is een noodzakelijke levensvaardigheid die iedereen zou moeten ontwikkelen.

Accepteren en loslaten: Essentiële aspecten

Accepteren en loslaten zijn twee essentiële aspecten van emotionele groei en innerlijke rust.

 

Het begrip “accepteren” verwijst naar het vermogen om de realiteit te omarmen zoals die is, zonder te proberen het te veranderen of te weerstaan. Het betekent het toestaan van emoties en situaties, zonder oordeel of weerstand. Accepteren houdt in dat je erkent wat er is, zelfs als het pijnlijk of moeilijk is. Het stelt je in staat om met compassie naar jezelf en anderen te kijken, en het opent de deur naar innerlijke vrede.

 

Loslaten, aan de andere kant, betekent het loskoppelen van emoties, gedachten of situaties die je niet langer dient. Het gaat niet alleen om het fysiek loslaten van iets, maar ook om het bevrijden van de emotionele last die ermee samenhangt. Loslaten betekent vergeven, zowel anderen als jezelf. Het betekent het beëindigen van vastklampen aan het verleden of het maken van je zorgen over de toekomst. Het geeft je de vrijheid om het heden volledig te omarmen.

 

In combinatie stellen accepteren en loslaten je in staat om veerkrachtiger te worden. Door te accepteren wat er is en los te laten wat niet meer nodig is, creëer je ruimte voor groei, zelfontwikkeling en een dieper gevoel van vrede en tevredenheid in het leven. Het is een continu proces dat leidt tot emotioneel welzijn en een meer vervuld leven.

Er zijn veel namen voor dit pad naar zelfacceptatie. Verschillende tradities hebben dit pad op verschillende manieren in kaart gebracht. Maar deze oude wijsheden delen dezelfde grote lijnen. Onder ogen zien, accepteren, ermee omgaan en loslaten - of je het nu mindfulness of psychoanalytische psychotherapie noemt, deze geleide bevrijding vormt de kern van zelfbegrip.

Accepteren en loslaten in de Vier V's

De vier V’s – vaststellen, verwelkomen, verrichten, en vrijlaten – vormen een holistische benadering om met uitdagingen en moeilijkheden om te gaan. Deze stappen passen naadloos bij het proces van acceptatie en loslaten:

  1. Vaststellen (Face it): Onder ogen zien. Vaak willen we wegrennen van een probleem. Het vermijden of verstoppen. Misschien juist wegduwen. Stap 1 is eerlijk zijn met jezelf. Eerlijk met de situatie. Kom het ongemak of het probleem onder ogen. Hoe moeilijk dan ook. Neem een stapje terug.

  2. Verwelkomen (Accept it): Nu is het tijd om de realiteit te accepteren. Hoe moeilijk dan ook, het is wat het is. Dit is de huidige situatie. Ervaar de pijn, verdriet of het ongemak. Zit er mee in meditatie of in de nabijheid van een naaste. Geef jezelf de tijd om in rust het probleem te accepteren. Neem de tijd voordat je naar de volgende stap gaat.

  3. Verrichten (Deal with it): Ga ermee om. Na acceptatie komt actie. Actie vanuit wijsheid en empathie. Voor jezelf en voor anderen. Niet reactief maar actief vanuit overtuiging. Vanuit vertrouwen. Vanuit rust. Kijk naar wat realistisch binnen je mogelijkheden ligt.

  4. Vrijlaten (Let it go): Laat het los. Je hebt gedaan wat je kon doen. Je hebt je best gedaan. Nu mag je het loslaten.

Vaak hebben we de neiging een stapje over te slaan. Sommige van ons gaan direct accepteren, anderen willen iets direct loslaten. Als je deze 4 stappen volgt, hoe moeilijk ook, ga je elk probleem of uitdaging mindful aan.

Hulp met accepteren en loslaten

Loslaten kan een uitdaging zijn, vooral wanneer het gaat om pijnlijke, schuldige of schaamtevolle emoties diep in onszelf. Het is moeilijk om deze gevoelens rechtstreeks onder ogen te zien. Hier hebben we een behulpzaam proces en een gids voor nodig, zoals een therapeut of een leraar,” schrijven Lin en Seiden.

 

Een mindfulness coach biedt precies deze begeleiding. Door middel van mindfulness word je aangemoedigd om onbevreesd naar jezelf te kijken, met de hulp van een coach die je ondersteunt bij dit proces van introspectie en loslaten. Het samen verkennen van deze emoties met een ervaren coach kan de weg vrijmaken voor het accepteren en uiteindelijk loslaten van wat ons vasthoudt.

Handig artikel? Deel het met anderen:

Meer artikelen

────

Positieve psychologie

Positieve psychologie is een van de nieuwste takken van de psychologie. Dit specifieke gebied van de psychologie richt zich op het helpen van mensen om een gezond en gelukkig leven te leiden. Terwijl veel andere takken van psychologie zich richten op disfunctie en abnormaal gedrag, richt de positieve psychologie zich op het helpen van mensen om gelukkiger te worden.

Lees verder »

Wat is Zen?

Wat is Zen? Zen is een filosofie die zich richt op het ontwikkelen van een diepgaande bewustwording van het moment en het bereiken van innerlijke vrede. “Zen zijn” is in wezen een staat van vrede met je eigen gedachten en je bewust zijn van je plaats in het universum.

Lees verder »