Leren loslaten in 5 stappen

Het is wat het is. De dingen accepteren voor wat ze zijn en het vervolgens ook loslaten. Het is simpel gezegd handelen vanuit vertrouwen en niet vanuit angst. Maar waarom zou je leren loslaten? Wij geven je 5 praktische tips om te leren loslaten in dit artikel.


Vasthouden kost energie en kan voor stress en een hoge bloeddruk zorgen. Daarnaast zijn er nou eenmaal dingen waar we geen invloed op hebben. En zelfs de dingen waar we invloed op hebben kunnen we leren loslaten op z’n tijd. Zo hoeven we niet langer te piekeren over het verleden of te stressen over ‘wat als’ en ‘had ik maar’. 


Loslaten is essentieel om te kunnen ontspannen en jezelf tijd te geven om te herstellen. Toch is het soms lastig om dingen los te kunnen laten. We begrijpen niet waarom dingen zo moeten lopen, willen controle uitoefenen of zijn bang om iets te verliezen.


Ons brein heeft de neiging te piekeren over negatieve gedachten en situaties in plaats van positieve. Dit heeft als evolutionair nut dat we gevaar kunnen vermijden en snel kunnen reageren in een crisissituatie. Maar wat als het, al dan niet denkbeeldige, ‘gevaar’ voorbij is? Wat als je hebt gedaan wat je kon doen en het toch anders loopt dan je wil? Dan is het belangrijk het los te laten. De dingen accepteren voor wat ze zijn en je op iets anders richten.

De sleutel tot geluk is leren loslaten

Wat betekent leren loslaten echt?

We horen vaak dat we iets moeten leren loslaten waar we geen controle over hebben als het ons problemen lijkt te bezorgen. Maar wat betekent loslaten eigenlijk?


Gehechtheid is een mentale en emotionele fixatie op iets waarvan we denken dat we het nodig hebben of willen. We raken gehecht aan zaken als mensen, opvattingen, resultaten of materiële bezittingen. De reden dat we eraan gehecht raken, is dat we bang zijn ze te verliezen, en daarom zullen we ongelukkig zijn, of we kunnen zelfs denken dat we het leven zonder datgene niet zullen overleven.


Loslaten betekent dus onze fixatie op deze dingen loslaten. Dat betekent niet noodzakelijk dat we ze zullen verliezen. Het betekent gewoon dat we genoeg vertrouwen hebben dat we de dingen zullen krijgen die we nodig hebben om te overleven in deze wereld, en misschien zelfs gelukkig te zijn.

5 tips om te leren loslaten

  1. Maak bewust de beslissing om los te laten


    Wanneer je voelt dat die negatieve emoties teveel ruimte innemen in je hart en geest, om ze voor eens en altijd weer te laten gaan, kan je beginnen met bewust te besluiten dat je iets wilt veranderen. Leren loslaten vereist een bewuste inzet en beslissing. Maak een commitment aan jezelf en aan je beslissing. Probeer vanaf dat moment te stoppen met het herbeleven van ervaringen uit het verleden. Zelfs als het in het begin moeilijk is, zal je na verloop van tijd je voortgang zien en hoe ver je bent gekomen sinds je deze keuze hebt gemaakt.

    Wilskracht is hierbij cruciaal. Telkens wanneer je zin hebt om de details van een situatie door te nemen of opnieuw te frustreren over de dingen die je pijn hebben gedaan, dwaal je gedachten af en herinner je je toewijding. Omarm een nieuwe gezonde manier van leven en focus op het leren van die pijnlijke situaties.

  2. Breng je pijn onder woorden

    Als je merkt dat je met pijn en frustratie te maken hebt, onderdruk je emoties dan niet. Sta jezelf toe om je negatieve emoties op dezelfde manier te voelen als bij de positieve. Het maakt deel uit van de menselijke natuur om je soms neerslachtig te voelen en door een rouwproces te gaan, maar het is niet gezond om je door die gevoelens te laten overheersen en nieuwe emoties op te bouwen.

    Laat je gevoelens de vrije loop en uit de dingen die je pijn doen op welke manier je maar wilt. Vind je stem en laat je woorden horen. Praat met je vrienden, schrijf je gedachten op, zeg ze hardop, zelfs als niemand het hoort, schreeuw, huil en doe wat je nodig hebt om jezelf van de pijn te verlossen. Dit zal je helpen begrijpen hoe je je echt voelt over de situatie en waarom het je pijn doet, zodat je het kunt accepteren en het in het verleden kunt plaatsen.

  3. Vertrouw erop dat het goed komt


    Een van de redenen waarom we aan dingen vasthouden, is dat we denken dat we ze nodig hebben om te overleven. Onthoud dat leren loslaten het loslaten is van onze mentale en emotionele fixatie op iets. Het is geen fysiek loslaten. Soms houden we vast aan dingen die fysiek al weg zijn.

    Als er iets fysiek weg is, en je dit leest, betekent dit dat je niet bent overleden. Dus loslaten zal je niet doden. In feite zal je echt je leven kunnen leiden zonder die emotionele gehechtheid.

    Vertrouw erop dat het goed komt. Als het moet, steun dan op een vriend. Jouw ervaring is niet uniek. De kans is groot dat veel andere mensen dezelfde ervaring hebben meegemaakt en het hebben overleefd. Je hoeft niet alleen door een detachement te gaan. Je bent niet alleen. 

  4. Creëer een positieve mantra

    Creëer een positieve mantra om de pijnlijke gedachten te kalmeren.
    Hoe je tegen jezelf praat, kan je vooruit helpen of je vast houden. Vaak kan het hebben van een mantra die je tegen jezelf zegt in tijden van emotionele pijn, je helpen je gedachten te herkaderen.

    Bijvoorbeeld, zegt klinisch psycholoog Carla Manly, PhD, in plaats van te blijven hangen: “Ik kan niet geloven dat dit mij is overkomen!” probeer een positieve mantra zoals: “Ik heb het geluk dat ik een nieuw pad in het leven kan vinden – een pad dat goed voor me is.”

  5. Beoefen mindfulness

    Omdat leren loslaten een mentale verschuiving met zich meebrengt – een verschuiving van gehecht zijn aan iets naar oké zijn met dat iets dat niet langer in ons leven is – omvat het inherent mentale processen en werken met onze gedachten. Een manier om met onze gedachten te werken en een groter acceptatievermogen te ontwikkelen, is met mindfulness-meditatie.

    Mindfulness omvat het observeren van gedachten en ervaringen op een niet-oordelende, accepterende, niet-gehechte manier. Onderzoek suggereert dat mindfulness-meditatie ons kan helpen negatieve gedachten los te laten (Frewen et al, 2008). Door te oefenen met het loslaten van onze gedachten en emoties, kunnen we de vaardigheid om los te laten mogelijk verbeteren en gemakkelijker loslaten in het dagelijks leven.

Carl Jung zei: “Ik ben niet wat mij is overkomen, ik ben wat ik verkies te worden.” Daar zit een les in voor ons allemaal: probeer los te laten wat het ook is dat je ervan weerhoudt jezelf te ervaren.

 

Je zult je waarschijnlijk realiseren dat je niet bent wat andere mensen zeggen dat je bent. Je bent niet je pijn, je verleden of je emoties. 

Handig artikel? Deel het met anderen:

Meer artikelen

────

Mindful leven

Mindfulness beperkt zich niet tot wat oefeningen en meditatie. Mindfulness is een uitgangspunt voor alle dingen die je onderneemt of doet in je leven. Of je nu op je werk bent, met de kinderen thuis of onderweg naar vakantie.

Lees verder »

4-7-8 ademhalingsoefening

De 4-7-8-ademhalingstechniek, ook wel ‘ontspannende ademhaling’ genoemd, houdt in dat je 4 seconden inademt, de adem 7 seconden vasthoudt en 8 seconden uitademt. Deze oefening is uitermate geschikt om gevoelens van angst te verminderen of om in slaap te vallen.

Lees verder »

ACT Therapie

Ontdek Acceptatie- en Commitmenttherapie (ACT) – een krachtige benadering van psychotherapie die mindfulness en gedragsverandering combineert. Leer hoe ACT helpt bij het omarmen van innerlijke moeilijkheden en het nemen van actie, ongeacht de omstandigheden. Ontdek wat ACT is, hoe het werkt en waarvoor het kan worden gebruikt.

Lees verder »